Photobooth huren op je bruiloft: de ultieme gids
Wij verhuren 250+ verschillende photobooths en hebben sinds 2016 al duizenden bruidsparen aan de perfecte fotobooth voor hun bruiloft geholpen. We durven dus te beweren dat we er verstand van hebben 🙂
In dit artikel vertellen we je daadwerkelijk álles wat je moet weten over het huren van een photobooth voor je bruiloft!
- Wat is een fotobooth?
- Hoeveel prints heb ik nodig voor mijn bruiloft?
- Hoe lang huur je een photobooth voor je bruiloft?
- Kan ik het fotostrookje laten personaliseren?
- Wat kost een photobooth huren op je bruiloft?
- Type photobooth op je bruiloft
- Waar zet je het fotohokje neer op de trouwlocatie?
- Photobooth tijdens trouwceremonie, huwelijksfeest of bruiloftsreceptie?
- Hoe kom ik aan leuke props?
Als laatste hebben we ook nog eens 7 super goede tips voor het huren van een photobooth op jullie bruiloft!
Mocht je nog steeds met een vraag zitten, schroom niet en mail/app/bel ons! Wij helpen je graag aan de perfecte fotobooth voor jouw bruiloft!
1. Wat is een fotobooth?
Een photobooth is een fotozuil of fotohokje waarmee je superleuke foto’s en/of video’s kan maken van jezelf én je gasten op je bruiloft! Denk aan zo’n hokje met een gordijntje die je vroegen op het station had staan om een pasfoto mee te maken. Maar dan 10x leuker en helemaal van deze tijd! Je hebt ze in alle kleuren en maten en voor elk budget. Al vanaf €159 heb jij een nog onvergetelijker trouwfeest!
2. Hoeveel prints heb ik nodig voor mijn bruiloft?
Sommige fotohokjes bieden onbeperkt printen aan. Dit is natuurlijk handig en geeft je rust, net als je trouwlocatie wellicht inclusief onbeperkt drank is. Maar bedenk dat je voor die gemoedsrust soms wel extra betaalt. Als je 300 prints krijgt, betekent dat, dat er 5 uur lang, elke minuut een print uit kan rollen, voordat je door je voorraad heen bent. Let wel op of het aantal prints de langwerpige ‘fotostrookjes’ van 5 x 15 cm betreft of het ansichtkaart formaat van 10 x 15 cm. Soms worden de fotostrookjes namelijk als dubbele print geteld omdat die er standaard dubbel uit komt (de foto wordt simpelweg in tweeën gesneden). 1,000 prints betekent dan dus 500 verschillende prints, elke dubbel afgedrukt.
3. Hoe lang huur je een photobooth voor je bruiloft?
De meeste fotohokjes huur je voor 3-4 uur. Je kan extra tijd bijboeken, maar voor een bruiloft met ongeveer 100 gasten is 3-4 uur voldoende om iedereen (een aantal keer) aan de beurt te laten. Natuurlijk wil je in verschillende combinaties op de foto, dus als je 50 of meer gasten hebt, maak je waarschijnlijk al goed gebruik van een fotohokje voor een paar uur. Bedenk ook of er eventuele momenten zijn waarop je geen gebruik wilt maken van het fotohokje, bijvoorbeeld de openingsdans. Je kan dan de medewerker vragen het hokje een paar minuten uit te zetten, zodat je de aandacht van iedereen kan opeisen.
Tegelijk wil je ook weer niet dat het fotohokje teveel mensen weglokt van de dansvloer. Je hoeft dus niet per definitie het fotohokje voor de hele avond te hebben. Als je minder dan 100 gasten hebt, is 2 of 3 uur zelfs al voldoende. Laat het fotohokje het laatste uur van je feest al vertrekken, zodat iedereen lekker de dansvloer op kan!
4. Kan ik het fotostrookje laten personaliseren?
Jazeker! Wist je dat de meeste verhuurders pakketten aanbieden inclusief het personaliseren van je print? Zo kan je bijvoorbeeld jullie voornamen en de datum van je bruiloft op het fotostrookje vermelden. Ook kan je kiezen hoeveel foto’s je precies op de fotostrip wilt hebben en in welke stijl het kader is. Zo kan je de print helemaal laten matchen met het thema van je bruiloft!
5. Wat kost een photobooth huren op je bruiloft?
Het ligt er heel erg aan wat voor type photobooth je wil huren, hoeveel uur je de fotobooth nodig hebt, hoeveel printjes je wil en waar je bruiloft is.
Je kan deze prijzen als richtlijn nemen:
- Digitaal gastenboek: Vanaf €159, gemiddeld €250.
- GIF booth: Vanaf €200, gemiddeld €300.
- Fotozuil: Vanaf €275, gemiddelde kosten: €425
- Fotohokje: Vanaf €395, gemiddelde kosten: €550
- Fotospiegel: Vanaf €450, gemiddelde kosten: €550
- Videogastenboek: Vanaf €195, gemiddelde kosten €250
- Greenscreen: Vanaf €450, gemiddelde kosten €650
- Caravan of Volkswagen photobooth: Vanaf €550, gemiddelde kosten: €750
- 360 spinner: Vanaf €650, gemiddelde kosten: €950
- Trouwtelefoon: Vanaf €129, gemiddelde kosten: €175
5.1. Goedkope bruiloft fotobooth
Heb je een beperkt budget voor je trouwdag? De allergoedkoopste photobooth kost €159. Je krijgt dan alle foto’s digitaal maar zonder printjes. En je moet de photobooth zelf ophalen in Rotterdam of Dordrecht.
Dit zijn de 8 goedkoopste photobooths mét printer die je op dit moment kan huren. Je bent dan voor het basis pakket minder dan €300 kwijt! Ze zijn in alle eerlijkheid niet allemaal even mooi, maar ze doen wat ze moeten doen: foto's printen en in sommige gevallen kan je er ook video's en GIF-jes mee opnemen! Zit er een addertje onder het gras? Sommige van deze photobooths moet je zelf ophalen bij een ophaallocatie, dus je moet een beetje geluk hebben met waar je feest is, maar die van €299 wordt overal in Nederland (per post) bezorgd! In Apeldoorn, Delft, Den Haag, Den Helder, Enschede, Groningen, Maastricht, Utrecht, Haarlem, Amsterdam, Rotterdam, Roermond, Nijmegen, Zwolle, Sneek, Leiden, Dordrecht en Drenthe is in elk geval een photobooth in de stad om op te halen!Bekijk ook ons onze pagina met fotohokjes acties en exclusieve kortingen om een betaalbaar hokje te vinden voor je bruiloft!
5.2. Reiskosten van de photobooth
Je bent wellicht op zoek naar een fotohokje bij jouw in de buurt. Besef dat aan aantal verhuurders pakketten aanbieden inclusief reiskosten, zodat het niets uit maakt, waar jij of de verhuurder woont. Bij sommige verhuurders zijn de reiskosten weliswaar exclusief, maar zijn de eerste 50 of 100 kilometer gratis. Ten slotte zijn de reiskosten – bijvoorbeeld 39 cent per kilometer) meestal maar een klein bedrag van de uiteindelijk huurprijs, zodat het jammer is als je een mooi fotohokje links laat liggen vanwege de reiskosten. Als je vergelijkt en je hebt een maximaal budget, vergeet dan in elk geval niet om verschillende verhuurders met elkaar te vergelijken op basis van totale huurprijs, inclusief reiskosten.
5.3. Let op de totale kosten van je fotohokje
Zorg er voor dat je zeker weet dat alle kosten van tevoren bekend zijn en er geen verborgen kosten zijn. Let in elk geval op:
- Is de prijs in de offerte inclusief of exclusief BTW? Alle prijzen bij ons op de site zijn inclusief BTW!
- Zijn de transportkosten bekend? Is er overeenstemming over de afstand?
- Weet je hoeveel je extra betaald als je het fotohokje langer dan afgesproken huurt?
- Weet je wat de kosten zijn van eventueel afgesproken extra’s, zoals een achtergrond, props of extra prints?
Klik hier om te lezen wat de gemiddelde kosten voor een fotohokje of fotobooth zijn
6. Type photobooth op je bruiloft
Weet je al wat voor fotobooth je wil? De ouderwetse hokjes hebben over het algemeen wat meer karakter, maar de hoeveelheid mensen die op een foto kan is beperkter. Prima voor samen met je best vriendin, maar niet voor het hele elftal. Heb je meer verlegen vrienden? Dan is de privacy van een hokje wellicht beter om de gekste bekken uit ze te krijgen. Heb je uitbundige vrienden? Dan kunnen de open fotozuilen en fotopalen juist aanstekelijk werken!
Als je feest, zoals bij ons, in een kasteeltoren of andere moeilijk te bereiken locatie plaats vindt, is een fotohokje een minder goed idee. Hoewel fotohokjes worden opgebouwd uit een aantal losse onderdelen, zijn de losse onderdelen nog steeds groot, zwaar en kostbaar, vanwege de apparatuur die er in zit. Verhuurders van fotohokjes vragen dan ook meestal om een lift op de trouwlocatie. Een fotozuil of fotopaal is in dergelijke gevallen – of als je minder plaats voor een photobooth hebt – een handigere oplossing, omdat deze vaker de trap op kunnen.
6.1. Gastenboek
Gastenboeken kunnen leuk zijn, maar vaak zijn ze een beetje oubollig. Veel aanbieders van fotohokjes bieden de mogelijkheid aan om een gastenboek te maken. Zij zorgen er dan voor dat iedereen op de foto gaat en laten iedereen een boodschap in het gastenboek schrijven. Bij elke boodschap wordt dan een fotostrip geplakt, zodat je van al je gasten een fotostrip met gekke bekken en grappige props in je gastenboek hebt. Als je weinig budget hebt, kan je ook een digitaal gastenboek (photobooth zonder prints) huren, je krijgt dan na afloop alle foto’s digitaal.
6.2. Huur een 360 graden videobooth!
Supergaaf: de viral video’s die je supereenvoudig op social media kan sharen van de 360 spinner photobooth: hiermee kan je video’s maken die opnemen, terwijl je op een platform staat en de camera om je heen draait en de video met een soundtrack en afwisselende in slowmotion of ‘fast forward’ wordt afgespeeld. De nieuwste trend voor 2023.
6.3. Unieke photobooths op je bruiloft
Heb je al een fotohokje gezien op een bedrijfsfeest of een bruiloft van iemand anders en vind je het idee leuk, maar wil je iets bijzonders? Gelukkig zijn er verschillende unieke fotohokjes te huur. Als je een feest of receptie in de buitenlucht geeft, kan je een caravan photobooth of een fotobusje overwegen. Ook zijn er GIF fotobooths die video’s opnemen of die een GIF maken. Een GIF’je bestaat uit een aantal kort achter elkaar geschoten foto’s die je vervolgens achter elkaar laat zien, zodat de illusie van bewegend beeld ontstaat. Daarnaast zijn er nog photobooths in bakfietsen, tuk-tuks, een robot photobooth en zelfs een paardentrailer! We hebben daarom een speciale categorie met truly unieke photobooths gemaakt!
7. Waar zet je het fotohokje neer op de trouwlocatie?
Als je een fotohokje voor je trouwdag huurt, dan moet je er natuurlijk ook voor zorgen dat een maximaal aantal gasten op je bruiloft van het fotohokje gebruik maken. Zet de fotobooth dan ook op een goede plek, waar voldoende mensen langs lopen en hij goed zichtbaar is. Zo kan de begeleider – die vaak bij de huur van de fotobooth inbegrepen is – de gasten eenvoudig voor de camera krijgen. Vermijd ingangen en uitgangen of een plaats in een aparte kamer of ander ‘verdomhoekje’.
Als je het fotohokje tijdens het trouwfeest huurt, dan is in de buurt van de bar een goed idee. Hoewel alcohol niet verplicht is voor leuke foto’s, helpt het wel (althans, in het begin). Als het fotohokje goed zichtbaar is voor andere gasten en ze zien hoeveel plezier het fotohokje oplevert en hoe iedereen prints krijgt, zullen ze vanzelf op het fotohokje af komen.
8. Photobooth tijdens trouwceremonie, huwelijksfeest of bruiloftsreceptie?
Wat is het beste moment voor een fotohokje op je bruiloft? De meeste bruidsparen kiezen voor het feest! Iedereen is actief aan het dansen, er is geen programma of onderbrekingen en iedereen kan gebruik maken van het fotohokje gedurende het hele feest, op de openingsdans en afscheidsdans na wellicht. Daarnaast is er vaak een open bar, dus worden de foto’s vanzelf gekker, naarmate de avond vordert.
Andere momenten zijn minder geschikt omdat je een fotohokje typisch voor een aantal aaneengesloten uren huurt (vanwege personeelskosten, vaak is er begeleiding aanwezig). Soms kan je het fotohokje tijdelijk op ‘pauze’ zetten, maar hier betaal je nog steeds iets voor. Als je een receptie hebt na je trouwceremonie, is dit eventueel ook een optie. Het voordeel is dat je waarschijnlijk meer natuurlijk licht hebt als je voor een fotozuil of fotopaal kiest. De nadelen zijn dat een receptie meestal vrij kort is, en onderbroken wordt door speeches en taartmomenten, waarbij je iedereen erbij wilt hebben. Mocht je veel gasten voor een diner – lopend buffet wellicht? – uitnodigen, dan is dat ook een mogelijkheid.
9. Bruiloft Props
Props zijn een absolute must-have. De meeste fotohokjes komen standaard met props, maar de hoeveelheid en hoe leuk ze zijn kan natuurlijk verschillen. Als je meer keuze wilt hebben, leen dan kinderspeelgoed, de carnavalskist, of verkleedkoffer van je nichtje. Zo heeft iedereen ruime keuze aan props en feestattributen. Feitelijk kan alles een prop zijn, van een kapotte föhn tot een vergiet: als mensen er maar gek mee op de foto kunnen! Je kan natuurlijk ook zelf props maken.
9.1. De perfecte photobooth accessoire: XL lichtletters
Lichtletters worden steeds populairder: ze hebben meestal een afstandbediening en LED verlichting, waardoor je ze alle kleuren kan geven, zodat het perfect bij het thema en de stijl van je trouwfeest past! Popualire lichtletter woorden zijn oi.a. YES I DO, MR&MRS, LOVE en LIEFDE of jullie initialen met een hartje of een ‘&’-teken er tussen.
Bekijk hieronder ons aanbod van verschillende verhuurders. Een lichtletter huur je altijd voor de hele dag of zelfs werkweek of weekend, zodat er geen spanning ontstaat rond bezorging & ophalen. Je kan de lichtletters laten bezorgen, maar meestal ook zelf bij de verhuurders ophalen. Een lichtletter kost rond de €40 - €50 per stuk, waarbij de (transport)kosten iets lager worden als je er meer tegelijk huurt. De meest populaire woorden voor een bruiloft zijn de LOVE lichtletters, MR&MRS lichtletters en de initialen met een koppelteken of hartje er tussen.
Dit is een selectie van onze meest populaire XL licht letters, alle (LED) licht letters staan hier.
7 tips voor een photobooth op je bruiloft
Tip 1. De bruidspaar Selfie!
Vergeet zelf ook niet op de foto te gaan! Leuk natuurlijk als je digitale foto’s hebt van alle gasten, maar zorg er – bijvoorbeeld direct aan het begin van de avond – voor dat je zelf ook op de foto staat! Het worden hele grappige foto’s die je naderhand bijvoorbeeld in de dank email kan rondsturen. Als je niet meteen aan het begin gaat, bestaat de kans dat je het zo druk hebt en misschien zijn er nog wel verassingen op je trouwfeest, waardoor je er uiteindelijk niet meer aan toe komt (dit komt vaker voor dan je denkt) en dat zou zonde zijn!
Tip 2. Bedankje bruiloft
Jullie willen al jullie bruidsgasten natuurlijk bedanken voor hun komst, maar veel bedankjes zijn suf of onpersoonlijk. Wij kozen uiteindelijk voor Kasteelbier, omdat we trouwden in Kasteel Duurstede. Een fotostrip met een persoonlijk kader met bijvoorbeeld jullie namen en trouwdatum is een veel leuker bedankje en eentje waar – als je gasten hem inderdaad op de koelkast plakken – veel vaker bij wordt stilgestaan dan iets in de koelkast.
Tip 3. Populaire trouwdatum? Huur je fotohokje ver van tevoren!
Ga je trouwen op een populaire datum zoals 24-4-2024? Bedenk dat je niet de enige bent! Er zijn niet zoveel vrijdag en zaterdagen in juni, juli en september. Niet alleen voor trouwlocaties, trouwambtenaren, maar ook voor photobooths, DJ’s, trouwvervoer en andere benodigdheden op je bruiloft heb je een grote kans dat als je enkele maanden van tevoren boekt sommige fotohokjes en fotopalen al verhuurd zijn. Ookd it jaar zagen we weer veel last minute aanragen voor populaire data voorbij komen, terwijl de meeste verhuurders al maanden volgeboekt waren. Als richtlijn raden we bruidsparen dan ook aan om 6 maanden van tevoren te boeken als ze in het trouw hoogseizoen gaan trouwen.
Zeker met de inhaalbruiloften zullen ook 2023 en zelfs 2024 vanwege het na-ijlende effect nog druk zijn: een photobooth vinden via ons lukt vrijwel altijd, maar de meest populaire (mooiste, beste prijs-kwaliteit verhouding, bijzonder, want een photobooth bus, 360 graden video of tuktuk) zijn waarschijnlijk al uitverkocht.
Tip 4. Stijl van het fotohokje
Je geeft je bruiloft wellicht een thema of een kleur mee. Probeer die te laten matchen met de stijl van het fotohokje dat je huurt. Zo kan je een moderne fotobooth huren, maar ook vintage, klassieke fotohokjes. Ook bij de fotozuilen / fotopalen heb je vintage modellen, hoewel daar de meeste een moderne, strakke uitstraling hebben. Bij sommige fotohokjes kan je ook uit verschillende achtergronden of aankleding kiezen.
Tip 5. Spread the word!
In de uitnodiging, door de ceremoniemeester, tijdens speeches, in een aankondiging door de DJ of de band: zorg er voor dat iedereen weet dat er een fotohokje op je huwelijk aanwezig is en waar hij staat. Laat niemand weg gaan zonder minstens 1 bezoek aan het fotohokje, en dat geld ook voor opa & oma en die knorrige oom. Zo geef je je gasten de kans om zich te verheugen op het fotohokje en zorg je er voor dat het altijd druk is bij de photobooth, zodat je na afloop een heleboel leuke foto’s hebt!
Tip 6. Voorkom teleurstelling
Je ziet de hele avond het fotohokje en je denk ‘ik ga straks wel’, want je staat lekker te dansen. Maar voor je het weet zie je opeens dat het fotohokje gesloten is of dat ze zelfs al aan het afbouwen zijn! Zorg er daarom voor dat het duidelijk is hoe lang of tot hoe laat het fotohokje open is, zodat er geen sombere gezichten zijn en iedereen de kans heeft om een paar printjes te maken. Je kan de ‘openingstijden’ van de fotobooth omroepen of in de uitnodiging zetten of bij het fotohokje zelf vermelden.
Tip 7. Let op de kleine lettertjes
Zorg er voor dat je precies weet welke verantwoordelijkheid je neemt tijdens de bruiloft en welke rechten je hebt.
- Wat gebeurt er als er onverhoopt iets kapot gaat aan het fotohokje tijdens het feest?
- Van wie zijn alle foto’s na afloop? Mag de verhuurder jouw foto’s gebruiken op zijn website?
Zie je door de photobooths DE photobooth niet meer? Wij helpen!
Wil je dat wij je adviseren voor het huren van een fotohokje op je huwelijk? Laat ons je helpen: vul het onderstaande contactformulier in en wij zorgen er voor dat je een aantal passende gratis offertes ontvangt van verhuurders die wij vertrouwen: er staan meer dan 250 photobooths op de site van 100+ verschillende verhuurders en we doen onze uiterste best om je wensen zo goed mogelijk te matchen.
Velden met een * zijn verplicht en helpen ons je beter van dienst te zijn voor je trouwfeest!