Corona virus: tips voor verhuurders

Het corona virus heeft ons allemaal verrast en ik denk dat geen enkele ondernemer een lastigere periode heeft meegemaakt, dan de regen van annuleringen die iedereen de afgelopen weken over zicht heen heeft gekregen. Met weinig zicht of hoop op een snelle opheffing van het recent aangekondigde verbod op evenementen en bijeenkomsten tot (minimaal 1 juni 2020), zit er maar 1 ding op en dat is om je voor te bereiden op het kunnen ‘uitzitten’ van de rit.

Ik ben er van overtuigd dat we zullen terugkeren naar een maatschappij met bijeenkomsten, evenementen en photobooths. Ik geloof niet dat de het einde van de photobooth trend zal inluiden. Een groot gedeelte van de omzet van de afgelopen maand en komende maanden zal als verloren beschouwd moeten worden. Alleen de bruiloften die nu geannuleerd worden, zullen op een later moment waarschijnlijk alsnog gevierd worden

Tips voor photobooth verhuurders gedurende Corona

  • Zet betaalde marketing zoals Google AdWords (tijdelijk) uit: omdat er veel minder vraag naar photobooths is, is er het risico dat je meer betaald voor een aanvraag of websitebezoek of dat je boeking geannuleerd wordt een stuk groter dan ‘normaal’
  • Probeer klanten die willen annuleren te overtuigen de datum kosteloos te verzetten, ik snap dat dat eenvoudiger gezegd dan gedaan is en sommige evenementen nu eenmaal worden geannuleerd, zonder vervanging. Bruiloften en kleinere particuliere feesten zijn hier de beste kans.
  • Bied de mogelijkheid aan om een photobooth zonder begeleiding te huren, indien men bang is voor een besmette (jonge) medewerker.
  • Aan de andere kant, zeker voor fotospiegels, maar wellicht ook voor andere typen photobooths: bied juist de mogelijkheid om met begeleiding aan te bieden, zodat elke gast niet meer de spiegel hoeft aan te raken of de printer hoeft aan te raken etc, zodat er midner kans is op besmetting
  • Gebruik deze rustige periode voor andere ‘klusjes’ voor je bedrijf, je eigen website updaten of uitbreiden, posten op je social media kanalen, nieuwe fotokaders ontwerpen, je profiel op photobooths-huren.nl onder de loep nemen en ons eventueel vertellen wat er moet veranderen 🙂
  • Bekijk je algemene voorwaarden, maar handhaaf met compassie, zeker voor de bruidsparen die 20 leveranciers moeten afbellen en allerlei kosten hebben voor een bruiloft die niet doorgaat of die nog in enorme onzekerheid zitten.
  • Wellicht dat props ivm hygiene (tijdelijk) uit het assortiment moeten?

Heb je zelf nog andere tips om te delen met je collega verhuurders? Laat het me weten en ik voeg ze direct toe of plaats ze hieronder in de comments!

Algemene tips voor ondernemers gedurende de Corona pandemie

  • Sommige gemeenten hebben hun eigen maatregelen, dus check ook de site van de gemeente waar je woont of je bedrijf is gevestigd
  • Help een andere ondernemer door je zsm rekeningen te betalen
  • Maak afspraken met klanten om je liquiditeit / cashpositie te verbeteren, bijvoorbeeld 5% korting als ze van tevoren betalen, of direct betalen ipv de reguliere betalingstermijn
  • Langdurige klant met meerdere data? Stuur deelfacturen per data ipv te wachten tot de laatste dag
  • Grote klant die gebruik maakt van PO nummers? Vraag alvast een PO nummer aan, zodat je daar niet op zicht te wachten als je de factuur wilt uitsturen
  • Krijg je nog geld van klanten die hun uitstaande factuur nog niet hebben betaald? Dit is het moment om ze te contacteren, bij voorkeur per telefoon: een beller is sneller en is lastiger voor klanten om nee te zeggen over de telefoon, dan om een email te negeren
  • Check je overeenkomsten en verzekeringen: zodat je weet waar je recht op hebt en waartoe je verplicht bent
  • Maak een Plan C, voor het moment dat de Corona maatregelen stoppen en de Corona crisis voorbij is en het gewone evenementen seizoen weer begint op te starten. Het is zonde om omzet te laten liggen, als je er dan niet klaar voor bent. Reken bijvoorbeeld op meer last-minute aanvragen
  • Regeren is vooruitzien: maak een Plan D, voor als het Corona virus seizoengevoelig blijkt te zijn en volgend jaar opeens weer terug komt en zorg er voor dat je dan beter kan omgaan met eventuele noodmaatregelen
  • Duik je administratie en boekhouding in en krijg een beter inzicht in aan welke producten en typen klanten je het meest geld aan verdient en waar je de meeste kosten aan maakt. Zijn er mogelijkheden om bepaalde processen te vereenvoudigen of te automatiseren?
  • Voor de Excel liefhebbers: maak een aangepast cashflow forecast met verschillende scenario’s zodat je weet wanneer je eventueel in cash flow problemen komt
  • Specifiek met opereren tijdens de corona-periode, (indien dit weer mogelijk zou zijn): maak aan je klanten duidelijk dat jij en je personeel de richtlijnen met betrekking tot hygiene en social distancing van het RIVM serieus neemt en opvolgt. Vraag klanten bijvoorbeeld weg te blijven als ze klachten hebben zoals verkoudheid en koorts. Zorg voor voldoende handzeep, desinfecterende gel en tissues. Zet bijvoorbeeld een fles desinfecterende gel bij de ingang van de winkel. Was na elke klant je handen. Schud geen handen meer van de klanten, en informeer klanten hier actief over. Reinig de photobooth regelmatig. Denk daarbij aan scherm, printer, props.

Informatie over hulpmaatregelen van de overheid

De overheid komt in verband met deze onvoorspelbare crisis met een heel pakket van verschillende (nood)maatregelen waar ook photobooth verhuurders wellicht (gedeeltelijk) gebruik van kunnen maken. Denk onder meer aan:

  • Personeel (zoals werktijdverkorting aanvragen, tegemoetkoming in de loonkosten)
  • Krediet aanvragen met gedeeltelijke) garantie van de overheid
  • Compensatieregeling van €4,000 (branches die hard geraakt zijn door de gezondheidsmaatregelen tegen het Coronavirus krijgen op korte termijn een tegemoetkoming van 4.000 euro. Welke bedrijven hiervoor precies in aanmerking komen, wordt nog bepaald. Denk bijvoorbeeld aan de horecabranche, reisbranche, evenementenbranche en sommige bedrijven in de culturele sector.) Het lijkt er op dat er niet meteen aan de photobooth branche is gedacht en dat er wordt geselecteerd op basis van de SBI codes van het KVK (ik weet nog dat ik bij de KvK zat en het een ramp was om de KvK medewerker uit te laten vinden in welke SBI categorie we zouden moeten worden opgenomen, dat systeem is een ramp).
  • Inkomensondersteuning
  • Versoepeling uitstel van betaling aanvragen en verlaging van boeterentes

Houd de volgende websites in de gaten voor meer informatie over al deze maatregelen

Een reactie op “Corona virus: tips voor verhuurders

Reacties zijn gesloten.

WhatsApp WhatsApp Mark!